Sidor

onsdag 13 april 2011

Mio, min Mio

Författare: Astrid Lindgren
Illustratör: Ilon Wikland
Förlag: R&S
År: 1960
Sidor: 183


Bo bor med tant Edla och farbror Sixten som alls inte verkar bry sig om honom och mest tycker att han är i vägen. En dag när han sitter i parken möter han en ande i en tomflaska. Anden tar honom med till Landet i Fjärran där det visar sig att Bosses riktiga pappa finns och dessutom är konung! Han får veta att han är väntad och efterlängtad. Egentligen heter han Mio och snart får han möta sin häst Miramis och sin vän Jum-Jum. Men allt är inte bara härligt och vackert. Mio får snart veta att det finns en plats som kallas Landet Utanför där den onda riddar Kato härskar. Sedan länge är det förutbestämt att Mio är den som är utvald att störta riddar Kato, men kommer han att lyckas?

Det var väldigt länge sedan jag läste/hörde Mio, min Mio och jag tyckte att det var dags för en omläsning. Jag tycker absolut att den håller än! Språket är inte så svårt och gammaldags som i vissa andra av Astrid Lindgrens böcker. Det kändes som att det tog ett tag innan historien satte igång, men kanske tyckte jag det på grund av att jag redan visste vad som skulle hända.

Typ av bok: Hcf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails